Vermoeidheid en energieloosheid

Vermoeidheid en energieloosheid

Stress. Wanneer het lichaam dag in, dag uit onder grote stress staat verbruikt het veel vitamines en mineralen. Hierdoor kan het lichaam te korten krijgen. Hormonen worden minder aangemaakt waardoor er verstoringen plaatsvinden. 

Door jouw voedingspatroon aan te passen is er heel veel mogelijk. Vaak eten mensen de verkeerde producten, zelfs als ze denken als ze gezond bezig zijn. Zo kunnen zuivelproducten, salades en zuidvruchten (mango, banaan) een negatief effect hebben op jouw energie.

Naast stress en een verkeerde voedingskeuze kan vermoeidheid door te korten van mineralen en vitamines worden veroorzaken. Als ondersteuning is hier veel mogelijk. Zelfs bij vermoeidheid dat meer op een burn-out lijkt. 

Slaapproblemen

Meer dan een miljoen mensen in Nederland hebben last van slaapproblemen. In slaap komen, doorslapen, ’s nachts steeds wakker worden of niet uitgerust wakker worden zijn vervelende klachten. Vaak worden slaapproblemen door stress veroorzaakt, maar een verstoring van de darmen kan ook de oorzaak zijn. Wanneer je alles heb geprobeerd en er maar niet achter komt waardoor het slechte slapen worden veroorzaakt, zou een voedingsintolerantie, een overactief immuunsysteem, vitamine (B6, B11 en/of b12) te kort of een hormoon verstoring (melatonine aanmaak) dit kunnen veroorzaken. De darmen staan hierbij aan de basis. Wanneer de oorzaak uit de darmen komt is er veel mogelijk om de klachten die bij de slaapproblemen horen aan te pakken. 

Aanpak en begeleiding

Je wordt begeleid in jouw voedingskeuze. Bij het opstellen van het voedingsplan maak ik gebruik van bloedonderzoek en in overleg darmonderzoek. Hieruit kunnen voedingsintoleranties voortkomen. Het voedingsplan word op jouw afgestemd waarbij ik rekening houd met veganistisch, vegetarisch, gluten-arm, zuivel-arm en een noten-arm voedingspatroon (of indien andere aanpassingen).Voeding en supplementen zijn hierop gericht:

meer energie krijgen;

te korten van mineralen en vitamines aanvullen;

en een betere conditie  krijgen.

Wanneer het jouw doel is om te stoppen of te minderen met medicatie, moet je dit in overleg doen met jouw huisarts of specialist.

Je krijgt lifestyle en beweging adviezen om het lichaam te versterken en meer rust te creëren in het lichaam.